Blog UIRP

Dlaczego dostosowanie stron internetowych do standardów WCAG 2.1 jest niezbędne dla placówek edukacyjnych?

  • 21 sierpnia 2024
  • WCAG

W erze cyfryzacji, strona internetowa to wizytówka każdej instytucji, zwłaszcza w sektorze edukacyjnym. Dostępność cyfrowa staje się nie tylko wyrazem odpowiedzialności społecznej, ale również obowiązkiem prawnym. W Polsce, zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej, wszystkie publiczne strony internetowe, w tym te należące do placówek edukacyjnych, muszą być zgodne z wytycznymi WCAG 2.1. Nasza firma, specjalizująca się w dostosowywaniu stron internetowych do tych standardów, pragnie zwrócić uwagę na wagę tej kwestii oraz konieczność działania przed zbliżającymi się terminami.

Czym jest WCAG 2.1?

WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines) to zbiór wytycznych stworzonych przez W3C (World Wide Web Consortium), które mają na celu zapewnienie, że treści internetowe będą dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami. Wytyczne te obejmują różne aspekty dostępności, takie jak:

  • Postrzegalność: Upewnienie się, że informacje i elementy interfejsu użytkownika są widoczne dla wszystkich.
  • Funkcjonalność: Zapewnienie, że wszystkie elementy strony są dostępne i funkcjonalne za pomocą klawiatury.
  • Zrozumiałość: Treści muszą być łatwe do zrozumienia, a interfejs użytkownika intuicyjny.
  • Solidność: Zawartość powinna być wystarczająco solidna, aby mogła być interpretowana przez różnorodne technologie wspomagające.

Obowiązkowe dostosowanie do WCAG 2.1 – terminy i konsekwencje

W Polsce, zgodnie z Ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, wszystkie placówki edukacyjne, które są częścią administracji publicznej, mają obowiązek dostosowania swoich stron internetowych do standardów WCAG 2.1 do dnia 23 września 2020 roku. Dla szkół wyższych oraz placówek edukacyjnych, które nie zdążyły tego zrobić, czas na wdrożenie tych standardów mija w roku 2024.

Nieprzestrzeganie tych wytycznych może skutkować nałożeniem kar finansowych oraz szkodą dla wizerunku instytucji. Warto również zauważyć, że dostępność cyfrowa wpływa na pozytywne postrzeganie placówki przez osoby z niepełnosprawnościami oraz ich rodziny, co jest kluczowe w sektorze edukacyjnym.

Jak nasza firma może pomóc?

Nasza firma od lat specjalizuje się w dostosowywaniu stron internetowych do standardów dostępności cyfrowej. Wspieramy placówki edukacyjne w spełnianiu wymogów WCAG 2.1, oferując kompleksowe usługi, takie jak:

  • Audyt dostępności: Oceniamy aktualny stan strony internetowej pod kątem zgodności z WCAG 2.1.
  • Modyfikacja i optymalizacja: Dokonujemy niezbędnych zmian w kodzie strony, aby spełniała wymogi dostępności.

Proces modyfikacji i optymalizacji stron internetowych w celu ich dostosowania do standardów WCAG 2.1 to kluczowy etap, który wymaga dogłębnej analizy oraz precyzyjnych działań technicznych. Nasza firma realizuje ten proces wieloetapowo, dbając o każdy szczegół, aby zagwarantować pełną zgodność z wymaganiami dostępności. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis naszych działań w ramach tego procesu.

1. Analiza kodu źródłowego i struktury strony

Na początek przeprowadzamy dokładny przegląd kodu źródłowego strony internetowej, aby zidentyfikować elementy, które nie spełniają wytycznych WCAG 2.1. Często spotykane problemy, które wymagają modyfikacji, to:

  • Nieprawidłowe nagłówki: Niewłaściwe użycie nagłówków (H1, H2, H3, itd.) wpływa na strukturę treści, co utrudnia nawigację osobom korzystającym z czytników ekranowych.
  • Brak tekstów alternatywnych (alt) dla obrazów: Obrazy, które nie posiadają odpowiednich opisów tekstowych, są niewidoczne dla użytkowników z problemami wzrokowymi.
  • Niepoprawne atrybuty ARIA: Błędnie zastosowane lub brakujące atrybuty ARIA (Accessible Rich Internet Applications) mogą sprawić, że interaktywne elementy strony są niedostępne dla użytkowników z niepełnosprawnościami.

2. Poprawa nawigacji i funkcjonalności strony

Kolejnym krokiem jest optymalizacja nawigacji oraz interaktywności strony, co jest kluczowe dla zapewnienia funkcjonalności zgodnej z WCAG 2.1:

  • Dostępność za pomocą klawiatury: Wszystkie interaktywne elementy, takie jak linki, przyciski czy formularze, muszą być dostępne za pomocą klawiatury. Implementujemy funkcje umożliwiające nawigację bez użycia myszy, co jest niezbędne dla osób z ograniczoną mobilnością.
  • Przyjazna nawigacja: Struktura nawigacyjna musi być intuicyjna i logiczna. Używamy jasnych etykiet oraz logicznej hierarchii, aby użytkownicy mogli łatwo odnaleźć potrzebne informacje.
  • Unikanie pułapek klawiaturowych: Dbamy o to, aby użytkownik mógł łatwo wyjść z każdego interaktywnego elementu, bez potrzeby użycia myszy lub nietypowych skrótów klawiaturowych.

3. Optymalizacja treści i ich prezentacji

Treści muszą być dostosowane nie tylko pod względem technicznym, ale także zrozumiałe i przystępne dla wszystkich użytkowników:

  • Kontrast kolorów: Zapewniamy odpowiedni kontrast między tekstem a tłem, co jest istotne dla osób z wadami wzroku. Stosujemy kontrast zgodny z wytycznymi, co ułatwia czytanie i przyswajanie informacji.
  • Czytelność tekstu: Modyfikujemy rozmiar czcionki, interlinię oraz odstępy między literami i słowami, aby poprawić czytelność treści. Upewniamy się również, że teksty są zrozumiałe i proste w odbiorze, dostosowując je do potrzeb użytkowników o różnym poziomie wykształcenia.
  • Dostosowanie multimediów: Wszelkie treści multimedialne, takie jak filmy czy pliki audio, są optymalizowane pod kątem dostępności. Dodajemy napisy do filmów oraz transkrypcje audio, aby osoby z niepełnosprawnościami mogły w pełni z nich korzystać.

4. Testowanie i walidacja

Po dokonaniu modyfikacji technicznych i optymalizacji, przeprowadzamy szczegółowe testy, aby upewnić się, że strona spełnia wszystkie wymagania WCAG 2.1:

  • Testy automatyczne: Korzystamy z zaawansowanych narzędzi automatycznych do skanowania strony pod kątem zgodności z WCAG 2.1. Narzędzia te pomagają wykryć ewentualne błędy, które mogą być niewidoczne na pierwszy rzut oka.
  • Testy z użytkownikami: Zapraszamy osoby z różnymi niepełnosprawnościami do przetestowania strony w rzeczywistych warunkach. Ich opinie i sugestie są kluczowe dla dalszych poprawek.
  • Walidacja z użyciem czytników ekranowych: Sprawdzamy, jak strona działa z popularnymi czytnikami ekranowymi, takimi jak JAWS, NVDA czy VoiceOver, aby upewnić się, że wszystkie elementy są dostępne i funkcjonalne.

5. Implementacja ciągłego monitoringu i wsparcia

Ostatnim, ale równie ważnym krokiem jest zapewnienie ciągłego monitoringu dostępności oraz wsparcia technicznego:

  • Ciągły monitoring: Instalujemy narzędzia do monitoringu dostępności, które regularnie sprawdzają stronę pod kątem zgodności z WCAG 2.1. W ten sposób możemy szybko reagować na wszelkie zmiany lub nowe problemy, które mogą się pojawić.
  • Wsparcie techniczne: Oferujemy długoterminowe wsparcie techniczne, aby zagwarantować, że strona pozostanie zgodna z WCAG 2.1, nawet w przypadku aktualizacji treści czy zmiany designu.

Zapytaj o bezpłatną rozmowę i konsultacje

Dostosowanie stron internetowych do standardów WCAG 2.1 nie jest tylko prawnym obowiązkiem, ale także moralnym zobowiązaniem wobec społeczności. Placówki edukacyjne muszą działać teraz, aby spełnić te wymogi i uniknąć konsekwencji prawnych. Nasza firma jest gotowa pomóc w każdym etapie tego procesu, zapewniając, że Państwa strona internetowa stanie się dostępna dla wszystkich użytkowników. Czas na działanie jest ograniczony, dlatego warto zainwestować w dostępność już dziś.

Aby się z nami skontaktować napisz na biuro@uirp.pl lub skorzystaj z formularza kontaktowego.

secretcats.pl - tworzenie stron internetowych